Appreciative Inquiry: Meer dan waarderen

Is Appreciative Inquiry meer dan waarderen?

“En heeft het geleid tot een resultaat, tot een stukje vernieuwing of nieuwe kennis?”. Ze moest me daarop het antwoord schuldig blijven.

Vanochtend sprak ik met een interne arbeidsdeskundige van een zorg-organisatie. Ze had Appreciative Inquiry gebruikt in een overleg over het thema gezondheid en met succes.

Ze vertelde hierover: “Er ontstond flow in het groepsgesprek, een positieve sfeer waarin dingen bespreekbaar konden worden gemaakt en mensen kwamen in beweging”.

Waarop ik haar de vraag stelde:

“En heeft het geleid tot een resultaat, tot een stukje vernieuwing of nieuwe kennis ?”. Ze moest me daarop het antwoord schuldig blijven.

Veel gewaardeerd

In Appreciative Inquiry wordt veel gewaardeerd, en terecht. Het heeft een wezenlijke functie en dat is om gesprekken over het kernthema constructief te laten verlopen. Waarderen is ook een ethische daad door anderen te zien, te horen en respecteren om hun bijdragen, competenties en talenten.

Maar het waarderen staat wel ten dienste van de Inquiry, van het onderzoek dat je doet. David Cooperrider en Suresh Srivastva zijn daar in hun artikel in 1987 heel duidelijk over.

De aanpak van Appreciative Inquiry

Appreciative Inquiry is een aanpak die bij wil dragen aan nieuwe kennis voor een beter functionerende, lees menselijker organisatie en samenleving.

Deze kennis kan komen in de vorm van nieuwe inzichten, verhalen, ideeën, concepten, kansen of mogelijkheden.

Levert Appreciative Inquiry geen nieuwe kennis op, verandert er in het denken of doen van de organisatie niets wezenlijks, dan keren bestaande routines en gewoonten snel terug.

Ik ben daarom een groot voorstander van een sterke nadruk op onderzoeken, op de kwaliteit van het onderzoeksproces en op het rigoureus willen onderzoeken van een thema. Daarvoor is aan de voorkant een sterk commitment van opdrachtgever(s) en andere sleutelspelers nodig.

Nieuwsgierig geworden over AI? Bekijk onze Basiscursus Appreciative Inquiry 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Het waarderend werkboek

Het nieuwe waarderend werkboek komt er aan

Met trots kunnen we je melden dat in het najaar het waarderend werkboek in een volledige ‘nieuwe jas’ verschijnt. Het werkboek bestaat nu alweer bijna 10 jaar en is uitgegroeid tot eenå standaardwerk voor het toepassen van appreciative inquiry in de praktijk. Het wordt niet alleen door veranderaars, coaches, adviseurs, opleiders en managers gebruikt, ook in opleidingen is het boek niet meer weg te denken. Het boek, uitgebracht in 2011 door Gelling Publishing, is op managementboek.nl een echte ‘evergreen’ met maar liefst 225 dagen in de top 100 en een 40e plaats als toppositie.

Read More »

Intervisie en coaching

Er zijn tal van manieren om in een organisatie te zorgen voor verbetering. Het inschakelen van externe kennis is daarbij een beproefde methode. Dit kan

Read More »
moreel leiderschap

Wat is moreel leiderschap?

Moreel leiderschap is een van de meest ongrijpbare aspecten van leidinggeven. Het is niet zo dat je moreel leiderschap niet kunt aanleren. Het is wel

Read More »

Online introductiecursus Appreciative Inquiry​

  • Mei of Juni
  • Online

Deze introductiecursus wordt nu voor het eerst online gegeven - meld je nu aan voor deze primeur!