U

De complexiteit van onze alledaagse interacties

In 2019 verzorgen Robbert Masselink (Keynote Consultancy) en Jacqueline Janssen (Ai1) een viertal workshops rondom het thema ‘De complexiteit van onze alledaagse interacties’.

Hierin belichten zij aspecten die mensen vaak ontgaan in hun omgang met elkaar, maar die wel effect hebben op wat ze doen en hoe ze zichzelf en anderen ervaren. Inzicht in wat jouw interacties beïnvloedt geeft je een beter begrip van situaties en vergroot je sociale vaardigheden. Robbert en Jacqueline reiken je praktische handvatten aan om dit bewustzijn in de dagelijkse praktijk te kunnen benutten.

 

Besef van alledaagse interacties

Het vierluik ‘De complexiteit van onze alledaagse interacties’ vergroot je inzicht en vaardigheden in je dagelijkse omgang met anderen. Of dat nu medewerkers, leidinggevenden, collega’s of klanten zijn. We staan stil bij de gewoonten die je hebt ontwikkeld en het vanzelfsprekende karakter ervan, waardoor je wellicht niet meer opmerkt wat er buiten je kader valt. Het vierluik opent een aantal deuren die je uitnodigen om je blik op de dagelijkse samenwerking te verruimen.

 

De deuren die we openen zijn:

  • identiteit: over het gevoel van vervreemding
  • samenwerken: hoeveel verschil kun je verdragen?
  • interactie: barometers van macht
  • cultuur: botsende waarden

Ieder onderwerp wordt theoretisch ingeleid, waarna we praktisch ermee aan de slag gaan en deelnemers reflecteren op hun praktijken. Van daaruit werken we toe naar mogelijkheden om het onderwerp een prominentere plek in de praktijk te geven, die de kwaliteit van samenwerking bevordert.

Je kunt de workshops afzonderlijk volgen, maar we bevelen deelname aan de volledige reeks aan, omdat het je leer-rendement over het thema ‘Alledaagse interacties’ vergroot, het gezamenlijke leervermogen van de groep wordt bevorderd en je de gelegenheid hebt om een meer duurzame relatie met de andere deelnemers aan te gaan. Je kunt je opgeven door een mail aan ons te sturen, ook als je nog vragen hebt.

 

13 maart 2019 Airbrush identity:

(h)erken je jezelf nog?
Corporate identity is al jaren een begrip. Aan het belang van uitstraling twijfelt niemand meer. We gebruiken hippe woorden waarmee we, al pratende weg, ‘glossy’ beelden van onszelf, ons werk en onze organisaties creëren. Aantrekkelijke imago’s die zelfbewustheid en controle uitstralen.

3 april 2019 De samenwerkingsparadox:

of de onvermijdelijkheid van verschil
Samenwerking is het nieuwe ‘normaal’ geworden in onze maatschappij en organisaties. Studenten leren vanaf de eerste dag
in hun opleiding om gezamenlijk problemen op te lossen en projectmatig werken is niet meer weg te denken in bedrijven
en organisaties. Verscheidenheid in expertise, ervaring en persoonlijkheid en een gemeenschappelijke opgave zijn de succesfactoren voor productief samenwerken, zo is de gedachte.

24 april 2019 Belichaamde interactie:

waarom verhalen niet alles zeggen
Een groot deel van ons dagelijkse werk is praten en luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Meestal is dat in de vorm van verhalen over onszelf, anderen en gebeurtenissen. Die verhalen weerspiegelen onze motieven, ervaringen en identiteiten en laten zien wat we belangrijk en minder belangrijk vinden.

15 mei 2019 Cultuurshock:

falende implementaties
Hoe vaak hoor je niet over organisaties waar de cultuur een probleem is geworden. Foute gewoonten die zijn ingesleten of attitudes die niet langer stroken met de strategie of klantbeleving. De oplossing klinkt eenvoudig: we bedenken een betere cultuur en implementeren die. Maar wie zijn ‘we’ en wat is ‘beter’? En kun je überhaupt cultuur(verandering) implementeren?

Lees meer hier via de PDF