Hoe voer je succesvol veranderingen door binnen je organisatie?

De conclusie dat er veranderingen moeten worden doorgevoerd binnen de organisatie is best een spannende. Want hoe doe je dat: een verandering succesvol realiseren? Zeker als de veranderingen ingrijpend zijn, is het niet alleen belangrijk dat je de juiste keuze maakt, maar ook dat je het veranderproces van begin tot eind goed uitvoert. Eenmaal begonnen is er vaak geen weg meer terug. Als specialist op het gebied van verandermanagement beschikken wij natuurlijk over uitvoerige kennis en ervaring op dit vlak. Wij delen daarom graag enkele algemene tips met je en vertellen je over de methode waarin wij ons specialiseren.

Laat geen ruimte voor twijfel over

Het slagen of falen van veranderingen is grotendeels afhankelijk van in hoeverre je overtuigd bent van de noodzaak en van het slagen van de plannen. Niet alleen jij overigens, maar daar komen wij later in deze blog op terug. Verandering begint met een idee. Een idee dat getoetst en gedeeld dient te worden. Betrek anderen in het uitwerken van dit idee, zodat het gemeenschappelijk kan worden en in rijkheid groeit.

In veel organisaties is er op dit gebied een goede structuur. Maak daar gebruik van. Zorg ervoor dat het idee is gecheckt door stakeholders en dat het door hen gedragen wordt. Laat geen ruimte voor twijfel bestaan. Je kiest samen voor de verandering: dat moet gebeuren. Is er sprake van twijfel, ontwikkel het idee dan door totdat alle twijfel bij jezelf, of de stakeholders, weg is. 

Communicatie is essentieel

Als eigenaar, directeur of manager in een organisatie weet je als geen ander dat niet iedereen even gemakkelijk met veranderingen omgaat. Op dat niveau kan de overtuiging leven dat verandering nodig is, maar op de werkvloer ervaart men dit misschien totaal anders. Zorg er dan ook voor dat veranderingen niet als een spreekwoordelijke bom inslaan.

Dit kan medewerkers tegen de haren in strijken. Je loopt het risico dat zij zich niet gehoord voelen, of zelfs gepasseerd. Uiteraard is het aan de directie en eventueel management om veranderingen door te voeren. Dat neemt echter niet weg dat draagvlak een niet te onderschatten kracht is. Jouw medewerkers zijn namelijk vaak de mensen in de organisatie die de veranderingen daadwerkelijk moeten waarmaken. Maak die afhankelijkheid zichtbaar en geef aan te geven dat je elkaar nodig hebt: veranderen is mensenwerk! 

Zorg daarom altijd voor een goede communicatie. Breng de organisatie in een vroeg stadium op de hoogte van de plannen. Wat gaat er gebeuren? Wat is het nut of de noodzaak ervan? Hoe gaat dit gebeuren en vooral: hoe kunnen medewerkers hieraan bijdragen? Organisaties die op deze manier handelen, maken het zichzelf een stuk makkelijker. Je kunt echter nog een stap verder gaan en daarmee kom je uit bij dat waar AI Gilde voor staat.

Can do, niet can’t do

Wanneer het gaat om het doorvoeren van veranderingen binnen de organisatie, pleiten wij altijd voor een “can do” mentaliteit. Dit past namelijk perfect bij de methode die wij hanteren: appreciative inquiry. Wij schreven zojuist al dat het voor het slagen van de wijzigingen belangrijk is om medewerkers in een vroeg stadium op de hoogte te stellen. Maar waarom zou je niet nog een stapje verder gaan?

Wanneer de hele organisatie de schouders eronder zet en werkt aan een gemeenschappelijk doel, kunnen prachtige dingen ontstaan. Appreciative inquiry is een geweldige manier om succesvol veranderingen in de organisatie te realiseren. Door deze aanpak worden medewerkers eigenaar van de verandering omdat zij actief bij het veranderproces betrokken worden. Niet zomaar, maar met gebruikmaking van hun unieke talenten en vaardigheden.

Zo ontstaan goede ideeën, unieke bijdragen en een gelijkgezinde aanpak. Het mooie is dat je bij de verandering uitgaat van een waarderende mentaliteit: wat goed is wordt behouden en wat beter kan wordt opgepakt, onderzocht en veranderd. Omdat medewerkers het zelf willen, niet omdat iemand het ze vertelt. Natuurlijk ben en blijf jij degene die de verandering in beweging zet, aanjaagt en stimuleert, maar de concrete invulling geschiedt met behulp van het gehele bedrijf. Je bent zogezegd ‘in charge’ maar niet eenzijdig ‘in control’. Wil je weten hoe dit ook voor jou kan werken?

Neem contact met ons op voor een kennismaking. Wij vertellen je graag alles over onze passie voor waarderend veranderen.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Wat is appreciative inquiry?

Wat is appreciative inquiry? Die vraag kunnen wij kort en bondig voor je beantwoorden. Appreciative inquiry (hierna: AI) is dé manier om je organisatie verder

Read More »

To Energize … or not?

Plenaire sessies liepen als een rode draad door de drie conferentiedagen van de #waic2019 heen. Voordat een volgende spreker van start ging trakteerde de facilitator

Read More »