Strategie als dagelijkse praktijk

Hoe werkt strategie als dagelijkse praktijk? De notie over strategievoering is aan het veranderen. Niet langer gaat het alleen over geplande strategieontwikkeling die meestal door de top en staf worden ontwikkeld. Er is in toenemende mate aandacht voor strategie-als-dagelijkse-praktijk die zichtbaar wordt in de vele dagelijkse beslissingen die medewerkers nemen. In de serie ‘Levenslessen’ in het FD van 16 februari 2015 zegt Peter Elverding, voormalig ceo van DSM, hierover een aantal interessante dingen.

“Als je iemand kiest, dan kies je daarmee je strategie.”

Een mooie uitspraak van Peter Elverding, voormalig topman van DSM, in het FD vandaag. Hij geeft aan dat strategie onlosmakelijk verbonden is met de mensen die het doen. Dat is in principe dus iedereen, tenminste als je strategieontwikkeling en –uitvoering als één proces ziet. Elverding zegt daarover: ‘Allerlei boardroom-onderwerpen moet je diep in de organisatie verankeren.

Gezamenlijk genomen besluiten

Gezamenlijk genomen besluiten zijn vaak beter. En als je een groter draagvlak hebt, worden plannen ook beter uitgevoerd’. Zijn observaties stroken met de ontwikkeling van het vakgebied strategie richting strategie-executie of strategie-als-dagelijkse-praktijk. Centraal daarin staat de gedachte dat de dagelijkse beslissingen die werknemers nemen de werkelijke strategie van de onderneming zichtbaar maken.

De uitdaging bij strategie als dagelijkse praktijk

De uitdaging van de top is hoe je de geplande strategie laat aansluiten op de strategie die voortkom uit de dagelijkse praktijk. Want zoals Peter Drucker het zei: ‘Culture eats strategy for breakfast’.

In de cursus Waarderende Strategievorming ga ik op deze vraag in en reik ik handvatten aan om het verschil tussen geplande en werkelijke strategie te overbruggen. 

Bekijk ook onze Trainingen en Cursussen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Het waarderend werkboek

Het nieuwe waarderend werkboek komt er aan

Met trots kunnen we je melden dat in het najaar het waarderend werkboek in een volledige ‘nieuwe jas’ verschijnt. Het werkboek bestaat nu alweer bijna 10 jaar en is uitgegroeid tot eenå standaardwerk voor het toepassen van appreciative inquiry in de praktijk. Het wordt niet alleen door veranderaars, coaches, adviseurs, opleiders en managers gebruikt, ook in opleidingen is het boek niet meer weg te denken. Het boek, uitgebracht in 2011 door Gelling Publishing, is op managementboek.nl een echte ‘evergreen’ met maar liefst 225 dagen in de top 100 en een 40e plaats als toppositie.

Read More »

Intervisie en coaching

Er zijn tal van manieren om in een organisatie te zorgen voor verbetering. Het inschakelen van externe kennis is daarbij een beproefde methode. Dit kan

Read More »
moreel leiderschap

Wat is moreel leiderschap?

Moreel leiderschap is een van de meest ongrijpbare aspecten van leidinggeven. Het is niet zo dat je moreel leiderschap niet kunt aanleren. Het is wel

Read More »

Online introductiecursus Appreciative Inquiry​

  • Mei of Juni
  • Online

Deze introductiecursus wordt nu voor het eerst online gegeven - meld je nu aan voor deze primeur!