Van rollen naar relaties

Hoe werk je van rollen naar relaties? Vandaag heb ik een team geholpen met samenwerkingsvragen in hun programma. Een wens was om meer rolduidelijkheid te creëren: Wie is waarvoor verantwoordelijk en waarop aanspreekbaar? Dit is een relevante vraag voor alle betrokkenen om overzicht te houden op het geheel. Het is ook een onvolledige vraag als bij die rolverduidelijking de relaties tussen de rollen niet ter sprake komt.

Ruwweg zijn er drie mogelijkheden die de kwaliteit van de samenwerking duiden:

  1. wederzijds effectief en versterkend,
  2. eenzijdig werkend (voor de één wel en de ander niet)
  3. voor geen van allen werkend.

Bij de laatste twee kiezen één of alle partijen voor de strijd, het (stille) verzet, negeren, vluchten, wapenstilstand of catatonie (onbeweeglijkheid). Heldere rollen en rolverdeling zeggen per definitie nog weinig of niets over de kwaliteit van samenwerking.

Samenwerking: van rollen naar relaties

Samenwerking is vaak een worsteling, omdat individuen steeds de afweging maken of ze beter af zijn met of zonder de samenwerking. 

 

De resultaten

Ook al zijn de resultaten van de samenwerking evident, en zonder dat niet haalbaar, toch kan het gaan wringen als de perceptie van de individuele kosten onevenredig groot is of onrechtvaardig verdeeld.

Let wel, de kosten kunnen financieel zijn, maar ook rationeel, emotioneel en/of de professionele reputatie betreffen.

Spreken samenwerkingspartners deze veronderstelde verschillen niet naar elkaar toe uit, dan leidt dit op den duur tot ontevredenheid over de samenwerking of stress, irritaties of onverschilligheid.

Aard en beleving

Wil je samenwerking vruchtbaar maken, neem dan ook de aard en beleving van de relaties tussen de rollen onder de loep, maak ze bespreekbaar en onderzoek wat er voor alle betrokken partijen nodig is om de werkrelaties wederzijds productief en plezierig te maken.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Intervisie en coaching

Er zijn tal van manieren om in een organisatie te zorgen voor verbetering. Het inschakelen van externe kennis is daarbij een beproefde methode. Dit kan

Read More »
moreel leiderschap

Wat is moreel leiderschap?

Moreel leiderschap is een van de meest ongrijpbare aspecten van leidinggeven. Het is niet zo dat je moreel leiderschap niet kunt aanleren. Het is wel

Read More »